Manus, design, animationer etc av: Max Andersson
Regi: Max Andersson & Helena Ahonen
Längd: 76 min
För att lansera sin bok BOSNIAN FLAT DOG reser Max Andersson och Lars Sjunnesson på turné genom länderna i det forna Jugoslavien med en mumifierad Marskalk Tito i ett kylskåp.
Bland gränskontroller som förvandlas till improviserade familjefotosessioner, muterade järnridå-disneyleksaker, handdekorerade souvenirgranathylsor och utställningar av krypskyttekonstnärer i urblåsta lägenheter inser de att verkligheten kanske faktiskt överträffar dikten.
Max Anderssons långfilmsdebut rör sig på flera plan i en sällsynt sammansmältning av form och innehåll. Genom en kombination av stopmotion-animation och dokumentära scener blir filmen till en resa i ett parallellt universum där alla gränser befinner sig i upplösning – på samma gång poetisk, tragisk och hejdlöst komisk.
Medverkande: Lars Sjunnesson, Max Andersson, Helena Ahonen, Štefan Skledar, Katerina Mirović, Ivan Mitrevski, Igor Prassel, Igor Hofbauer, Radovan Popović, Saša Rakezić, Vladimir Nedeljković, Anders Möllander, Mirza Bezirević, Nedim Ćišić, Marko Tomaš
Musik: Dubioza Kolektiv, Idoli, Termiti, Gnjevni Crv, Vuneny, Luna, Električni Orgazam, Parketi, Delfini, Klopka za Pionira, Mono-ton, Tito’s bojs, Obojeni Program, Crveni Koralji
Awards: Grand Prize (Best Feature) – Ottawa International Animation Festival 2013, Best Feature – BeThere! Corfu Animation Festival 2014
Detta har hänt:
1980 Marskalk Josip Broz Tito dör efter att ha varit det socialistiska Jugoslaviens ledare sedan det skapades 1945.
1990 Max Andersson tilldelas stipendiet “1 km film” av den nygrundade Stockholms filmfestival. För att få så många inspelningsminuter som möjligt begär han 1 kilometer super 8-film.
1991 Plötsligt utbryter krig i Jugoslavien. Marskalk Tito återupptäcks, mumifierad i ett gammalt kylskåp i Ljubljana. Den svenska ekonomin kraschar och det statliga filmstödet skärs ned. Max Andersson bestämmer sig för att göra serier.
1999 Max Andersson och Lars Sjunnesson blir inbjudna till en seriekonferens i ex-Jugoslavien. Plötsligt angriper NATO Serbien. Därpå följande händelser resulterar i serieromanen BOSNIAN FLAT DOG.
2003 Andersson och Sjunnesson blir inbjudna till ex-Jugoslavien för att presentera sin bok på turné med Titos mumie i ett kylskåp. Plötsligt angriper någon Irak.
2006 Max Anderson börjar redigera det dokumentära videomaterial som filmats av Helena Ahonen under turnén.
2012 Världsekonomin kraschar. Max Andersson återfinner de djupfrysta super 8-kassetterna i kylskåpet och bestämmer sig för att använda dem till att färdigställa filmen.
2008 TITO ON ICE är avslutad. Plötsligt utbryter krig i Syrien.
Diktatorn är en arketyp som blir allt populärare i medierna liksom inom populärkulturen. I takt med den ökade efterfrågan och bristen på exemplar av rätt kaliber hängs epitetet allt oftare på kandidater som knappast håller måttet utan närmast framstår som urvattnade och oinspirerade kopior.
Max Andersson och Lars Sjunnesson gör sin egen mycket personliga kopia av en tvättäkta diktator av gammalt snitt, och tillika den mest genuint jugoslaviska produkten av alla – Tito; av frigolit och papiermaché och med svenska simborgarmärken på den begagnade östtyska uniformen. Tillsammans med detta märkligt levande plagiat av en död statschef beger sig de båda tecknarna ut på en resa genom ett Jugoslavien som “balkaniserats”- ett geopolitiskt tillstånd som blivit allt vanligare och även kan appliceras på den individuella psykologin där det beskrivits som “känslan av att ha försvunnit i olika riktningar”.
Genom Titos vidöppna zombieögon får vi möta ett antal individer som på olika sätt försöker uttrycka sig själva i den kaotiska situation som uppstått. Deras historier skiljer sig från varandra men uppvisar också många beröringspunkter. En bild avtecknar sig av hur kulturell mångfald och lokala initiativ kommer till korta när nya ekonomiska och militära maktstrukturer träder in på den postjugoslaviska arenan.
Med anpassningen till den västliga ekonomin kommer också krav på respekterande av upphovsrätt. Men vad är originalitet? Uppstår nya verk ur ett vakuum eller är de resultatet av ett ständigt pågående utbyte och omformande av existerande uttryck? Ett konkret exempel är de förvrängda och mycket personliga versionerna av kända seriefigurer som florerade i form av leksaker och bruksföremål i de tidigare öststaterna. Den likriktade masskulturen subverteras och tilldelas en oavsiktlig individualitet och mänsklighet av sina anonyma skapare. Saša, serbisk serieskapare, visar framstående exemplar som han räddat från glömskan på Pančevos loppmarknad.
Frågorna filmen ställer är många och det ges inga entydiga svar. Finns överhuvudtaget den enskilda individen? Är vi kanske alla i själva verket samma person?
Perspektivet vrids ytterligare ett varv när Igor, kroatisk tecknare, beskriver sina intryck från en resa i Sverige. Plötsligt framstår den trygga hemmiljön som något främmande och rentav obegripligt. Medan färden går vidare genom allt mer osannolika omgivningar börjar huvudpersonerna mer och mer ifrågasätta sig själva och den verklighet de befinner sig i.
© Nail films 2012