Vad AltCom handlar om…

Namnet AltCom är en förkortning för Alternative Comics. För oss innebär “alternativserier” att man gör och/eller ger ut serier som inte i första hand ska vara kommersiellt gångbara. Det är viktigare att göra någonting som känns meningsfullt och intressant än någonting som man blir rik på. Därför är det också de mindre förlagen och enskilda serieskaparna du kommer att hitta på festivalen.

Vi vill också ge besökarna chansen att hitta nya saker, uppleva det som tidigare var främmande eller okänt. För vi tror inte på myten om att man måste vara rädd för det man inte känner till. Vi tror inte på att allt måste vara tryggt och bekant för att vara tilltalande. Inte heller tror vi att konst (ett brett begrepp som självklart också innefattar serier) måste vara tilltalande eller tillrättalagt.

Därmed inte sagt att du inte kommer att hitta serieskapare som du stött på förut. Detta är det fjärde AltCom i dess nuvarande form och det finns en poäng med kontinuitet precis som det finns en poäng med nyskapande. Därför är årets gäster en blandning av återkommande och nya ansikten.

Allt för vi vill att AltCom ska vara en så meningsfull och intressant festival som möjligt.

altcom2016zombies

Back from CRACK!

So we just came back from the CRACK! festival in Rome, which is more or less the hub/parent/sibling of the European(+) scene for underground/alternative/DIY/art comics & temporary art. The festival gathers hundreds of artists and thousands of visitors under the same roof, or actually in the tunnels under the same fort.

crackland
Poster art by RurruMipanochia

CRACK! is the great inspiration for AltCom and many others, even if the conditions very from country to country. For example, the squatting culture in Italy and Sweden are completely different. If you try to occupy an empty building to turn it into a social centre in Sweden, you will have to deal with a massive police assault on you almost directly. No such squat in Sweden has lasted more than a few months in recent years, and even that is extremely rare. It’s more likely that you will be back on the street within hours. Whereas Forte Prenestino (the social centre where CRACK! is held) celebrates its 30th anniversary as a squat this year.

On the other hand, Malmö is a friendly city and it’s possible to cooperate with a lot of venues (like Folkets Park, Panora, Mitt Möllan and others during the previous AltComs) without having to spend all of your budget just to find a place to have the festival’s exhibitions, comics market, etc.

On the other hand, Sweden is kind of expensive compared to other countries (though Malmö is cheap for Sweden), if not as expensive as Norway or Switzerland, so it comes with some other issues that we need to handle when organizing our event. We compensate by keeping as many parts as possible of the festival free of charge, like tables, entrance fees, festival anthology…

An important aspect of AltCom is that even if the comics fair is an important part of it, since it gives small press publishers and artists the opportunity to sell their books and the public the opportunity to buy them, we focus a lot on the social aspect.

That’s why we start the festival off with a two-day exhibition opening for several exhibitions at once, gathered in the same place. It creates a meeting ground for artists from different parts of the world, to show their stuff, to talk, to drink together and make new plans for the future, as well as meet a public that get the chance to experience something new.

The CRACK! festival is truly a seed for a future that may come, a seed that may be part of creating an atmosphere based on participation, mutual respect, creativity and boundless exchange. And that’s what we also try to be with AltCom, even if we are in Sweden and don’t have a huge squatted-since 30-years fort.

This seed is already bearing fruit. Weeds are cropping up in various places taking different forms, such as:
AFA (Autoproduzioni Fichissime Anderground) Milano (ITA)
Combat Comics Livorno (ITA)
Ratatà Macerata (ITA)
Ca.Co.FEST Bari (ITA)
BORDA Fest – Produzioni Sotterranee Lucca (ITA)
PICS Pescara Intergalactic Comics Show Pescara (ITA)
F.OFF Angoulême (FRA)
Tenderete Valencia (ESP)
Gutter Fest Barcelona (ESP)
Vendetta Marseille (FRA)
PRINTNOIZE Berlin (GER)
Ohoho Festival Zagreb (CRO)
NOVO DOBA Beograd (SRB)
ŠKVER! Art Project Mali Lošinj (CRO)
Fijuk network (Balkans/International)
and of course AltCom and probably many more…

Antologin!

Till varje AltCom-festival sedan 2010 har vi gjort en festivalantology med medverkande serieskapare från olika länder som gör sina egna tolkningar av festivaltemat för det året.

altcom2016antholog_cvrÅrets medverkande:
Radovan Popovicć / Rashid
Mileta Mijatović
Aleksandar Opačić
Nils Bertho
Nicolas Krizan
Line Høj Høstrup
Manuel Rodriguez
Jonas Svensson
Patrick McEvoy
Randy Valiente
Henrik Rogowski
Steve Nyberg
Menanda
Teresa Câmara Pestana
Sónia Oliveira
Drajard
Rakel Stammer
Stefan Petrini
Koco
EI
Mitchell Bercier
Kinga Dukaj
Juhyun Choi
Ivana Armanini
Mattias Elftorp

AltCom 2016: WORK anthology – call for submissions!

Edit 2016-03-31: We got the fundeing for the book through Kickstarter! So we know now that it is happening!

Time to announce the festival anthology of 2016:

We don’t have all the funding secured yet, but there’s a Kickstarter, so let’s assume that everything will be fine and open this call for submissions anyway!

The theme for this year is WORK, and we would like you to give us your stories interpreting that theme.

WHAT we want:
Pages: 1-5, black/white
Language: English
Format: 140x182mm (a little bit smaller than A5) +5mm bleed on all sides
Files: High-resolution .TIFF, preferably
If you are unsure what we mean by “high-resolution”, please ask. Not sure what we mean by “bleed”? Read this! Lots of artists don’t know, and it’s better to ask than to send us files that we can’t use.

Introduction to the theme.

WHEN we want it:
Deadline: May 15

Send submissions to: submissions [at] altcomfestival [dot] se

Please feel free to invite more comics artists to the Facebook event.

anthology_kickstarter

WHO we are:
The AltCom 2016 anthology will be edited by the Hybrid of CBK & Tusen Serier.

As usual, no one gets paid for participating. But on the other hand, no one pays for it either since we’ll be giving the book away for free during and after the festival!

And yes, we do accept comics that have already been published elsewhere, as long as we like them and they fit into the theme.

Vad vi vet hittills…

Detta är vad vi vet om festivalen änsålänge:

AltCom 2016 kommer att bli av, och den äger rum 28-31 juli.
Årets tema är ARBETE och det hela kommer att arrangeras av CBK & Tusen Serier med (hittills bekräftat) stöd av Malmö Stad.

Torsdag & fredag kommer att kretsa kring utställningar på Mitt Möllan.
En av utställningarna blir Attention: Work! av Stripburger.

Lördag & söndag blir det seriemässa i Folkets Park.

Vi har också en del idéer för fler utställningar, presentationer, en filmvisning och några gäster, etc, men vi ska inte avslöja alla våra hemligheter än och det är också fortfarande en del saker vi inte vet. Till exempel har vi fortfarande inte utrymme i budgeten för en festivalantologi, men vi jobbar på den saken.

Så boka datumen sålänge och ta en titt på hemsidan snart igen för mer information.

AltCom 2016: Arbete

Seriefestivalen AltCom 2016 arrangeras av Tusen Serier & CBK och äger rum i Malmö, 28-31 juli.

VAD: AltCom 2016: ARBETE – internationell festival för underground & alternativserier
NÄR: 28-31 juli 2016
VAR: Malmö, på Hybriden och andra lokaler på Mitt Möllan + Folkets Park
VARFÖR: För att DU förtjänar det!

I ett antal utställningar, en gratis serieantologi (tack vare Kickstarter) och en seriemässa med en blandning av lokala och internationella serieskapare utforskar vi i år temat ARBETE.

Gästlistan är inte komplett ännu, alla utställningar är inte alla bekräftade, men vi har lokalerna (olika ställen på Mitt Möllan & Folkets Park) och stora planer…

Årets tema:

ARBETE

Vi säljer vår tid, vi säljer stora delar av våra liv och vi är värda väldigt olika stora summor beroende på vem vi säljer oss till, vilken arbetsmiljö och vilka arbetsuppgifter vi har. Ofta är vi billigare ju mer arbetet vi utför sliter på våra kroppar.

logo2016

Vissa arbetar med att äga och administrera kapital och produktionsmedel. Andra arbetar med att städa deras kontor. Vissa av oss arbetar i kooperativ, andra i stora eller små företag. Vissa är egenföretagare för att de har så stark entreprenörsanda, andra för att de måste om de vill få jobb inom sin bransch. Vissa ringer och stör folk och det är tillåtet och uppmuntras just för att det är ett arbete. Att göra så utan att få betalt för det är inte lika fint.

Och vissa har inte jobb som anses som “riktiga” utan sysslar med annat, som att sälja sex, tigga pengar, sälja droger. Jobb som inte räknas som jobb men som handlar om att man får pengar för att sälja något: varor, tjänster eller att så bra som möjligt uppfylla kundernas bild av vad man är (bilden av horan, bilden av den fattige) och som dessutom är farliga då man riskerar att utsättas för våld både från folk man har att göra med genom jobbet och från polisen. Ordningsmakten vars arbete det är att skydda (vissa av) oss.

Och så har vi Fas 3, där arbetsköparen ofta får mer pengar än den som säljer sitt arbete genom en institutionell tvångsapparat. Där man förväntas arbeta åt någon som inte ens ger en lön.
Lite, men inte alls, som de slavar som skördar den kakao, det kaffe eller de diamanter som vi glatt konsumerar som om de inte var gjutna ur blod.
Sedan finns det gratisarbete som sker på lika villkor, där alla arbetar gratis för någonting som de tror på, där pengarna inte är drivkraften.

Vad är ditt arbete? Hur är det organiserat? Vem får vinsten? Hur stor del av din tid går åt till arbete? Måste det vara jobbigt att jobba? Vad kan du göra för att förbättra situationen på ditt arbete?

Tankar att tänka, frågor att svara på. I festivalantologin, på utställningarna och vid försäljningsborden under AltCom 2016, den fjärde upplagan av Malmös undergroundseriefestival, kommer detta att diskuteras.

 

AltCom 2016 genomförs med stöd av:
Malmö Stad
Region Skåne
Kulturrådet
och våra fantastiska backare via Kickstarter…

logos2016arbete